Nytt

Bättre synlighet i sökmotorer

Denna artikel är i viss utsträckning ett minne från hur marknadsföring online såg ut för några år sedan. Över tid har det kommit betydligt mer sofistikerade strategier som bygger på nytta. I takt med att kvalitetsmedvetenheten höjs, kan man arbeta fram tekniker som bidrar till funktion och synlighet vid sidan av varandra. Exempel på dessa nyare tekniker är att faktiskt köpa länkar från bra webbplatser. Vår hänvisning går till en av de verksamheter vilka jobbar med redaktionella värden synergistisk med SEO.
Att man ska vara tillgänglig på nätet är för de flesta företag idag självklart. Den som inte har en hemsida med information och kontaktuppgifter till sin tjänst eller produkt kommer knappast lyckas nå ut till en bredare massa oavsett hur bra det man säljer är. Så för den som vill ge sig in i konkurrensen och verkligen synas på nätet så gäller det att ha en proffsig hemsida, men även att tänka på att den ska gå att hitta för den som söker online efter den information som man har att erbjuda. När man talar om webbkataloger så handlar det om sajter som på ett effektivt sätt samlar en mängd hemsidor organiserade i kategorier. Personer kan sedan besöka webbkatalogen och bläddra bland kategorierna för att hitta länkar till relevanta källor. Genom att ha din sajt representerad i webbkatalogerna får du länk till din hemsida och därmed ökar ofta synligheten för webb.

Vad skiljer en webbkatalog från en sökmotor?

Trots den mängd kataloger som finns ute på nätet idag så är det många som inte riktigt förstår vad de är och tror att de fungerar ungefär som en sökmotor. Även om folk ofta vänder sig till sökmotorer och webbkataloger av liknande anledningar, nämligen att hitta en produkt, information eller en tjänst, så är detta med webbkatalogernas hjälp på många sätt enklare. Medan en sökmotor inte alls gallrar bland resultaten så som man själv tänker utan även visar information som för en själv är fullständigt irrelevant så är en seriös webbkatalog organiserad utifrån tydliga kategorier. Härifrån finns länkar till en uppsjö sidor. Dessa kan den som besöker webbkatalogen i syfte att finna en specifik produkt eller tjänst sedan klicka på och få tillgång till en mängd relevanta och seriösa hemsidor. Dessutom tas spam eller oseriösa länkar bort så att de som använder sidan kan lita på att alla länkar är äkta och pålitliga.

Ge din hemsida extra stöd

Du kan se en webbkatalog som ett extra stöd för din webbsida, eller rent av som en förlängning av din sajt. Genom att lägga en länk i en webbkatalog så lyckas du marknadsföra dig och nå ut till människor som söker precis det som du har att erbjuda, men som inte har hittat dig genom vanliga sökmaskiner. Det kostar dig ingenting att använda dig av webbkatalogerna och när det kommer till nätet är kvalitet alltid bäst. Ju fler kvalitetslänkar du har ute i vårt virtuella universum desto högre upp kommer din sajt att ligga på sökträffarna och desto större är chanserna att någon hittar din sida, även på omvägar. Snöbollseffekten är viktig på nätet och ju fler personer som klickar på de länkar du har ute desto större är också chansen att din hemsida blir promotad av själva webbkatalogerna. De har nämligen ofta en lista på de mest populära och besökta sidorna som de har representerade i webbkatalogen, och många tar sig en titt på denna lista när de ändå surfar runt på jakt efter intressant information.

Hur gå tillväga?

Det finns som sagt gott om kataloger därute men kvalitén varierar. Så innan du placerar din länk på en sida, se till att göra din research så att du finner bästa möjliga kataloger. Se först och främst till att det finns tydliga användarregler som alla måste följa när det gäller typ av hemsidor som får lov att vara med och information som varje person måste ange vid registrering. Detta minskar risken för spamsajter och dessutom så slipper du beblandas med företag som håller på med olagliga eller oseriösa aktiviteter och som kan sabotera ditt namn genom att finnas i samma webbkatalog. Ytterligare ett sätt att försäkra sig om en webbkatalogs legitimitet är att ta reda på vad andra säger om den och om den eventuellt finns representerad i andra forum online.

Var smart i ditt budskap

När du placerar en länk till din sajt i en webbkatalog så krävs det mer än ditt URL. Du måste också skriva en kort beskrivning av vad din hemsida handlar om, vilka tjänster eller produkter som går att finna där, och varför din sida är ett bättre alternativ än alla andra som finns inom samma kategori. Detta innebär att du på ett väldigt litet antal ord måste lyckas förmedla väldigt mycket. Var därför mycket noggrann, se till att allt är grammatiskt korrekt och att du verkligen lyckats fånga essensen av vad du erbjuder. Håll också en positiv, professionell ton som inger förtroende. Om du vet med dig att ditt företag har något extra som andra liknande företag inte erbjuder är det såklart också bra att trycka på detta i din text. Allt detta ökar oddsen för att den som bläddrar bland webbkatalogernas alla kategorier fastnar för just din sida.

Är fondförvaltning med en advisor värt sina avgifter?

Är fondförvaltning med en advisor värt sina avgifter?

Att investera sina pengar i fonder innebär inte bara vinster. Om du vill göra det rätt och anlita en advisor som hjälper dig att förvalta dina fonder kostar det en slant. Men är det värt det? Kan man fondförvalta själv utan en advisor och lyckas inom fonderna? I den här texten försöker vi besvara dessa frågor.

Svaret är både ja och nej

Är fondförvaltning med en advisor värt sina avgifter? Att svara på den frågan är extremt svårt och komplext, för det är både ja och nej. Det beror på faktorer såsom risknivå och avkastning. Flera undersökningar visar att upp till 75 % av alla fonderna har en risknivå som överstiger den vanliga börsens. Dessa förtjänar sällan sin avgift eftersom en investering i en passivt förvaltad fond i de fallen är bättre. Här behöver du ingen advisor och slipper dessutom oftast avgifter. De resterande 25 % är förmodligen värda sin avgift som advisorn kostar, åtminstone enskilda år. För det handlar ju inte om att bara slå sitt index ett enstaka år utan att göra det år efter år. Det är här utmaningen är.

De fonder som anses vara värt att betala en hög avgift för är fonder som leverar en hög riskjusterad avkastning. Det vill säga en avkastning som är hög, inte i absoluta tal, utan hög i förhållande till den risken som fonden tar. Här lönar det sig att ta hjälp av en advisor vid fondförvaltningen och betala hens tjänst.

Risken spelar roll

Enligt en amerikansk undersökning som jämförde 4800 fonders resultat under perioden 1995 till 2006, kom fram till att den genomsnittliga avkastningen efter advisor-avgifter var ca 9 %. Andra fonder där man inte behöver fondförvaltning, men som är mer riskfyllda hade en genomsnittlig avkastning på 11,6 %, 2,6 % mer än fonderna med en advisor som hjälper dig. Med andra ord blir det mer vinst utan avgifter, men spelet är mer riskfyllt. Det var dubbelt så riskabelt att investera i fonder utan en advisor för fondförvaltningen än att investera i fonderna med en advisor.

Om risken i fonden är stor är det därmed också mer värt att betala en saftigare avgift. Risk innebär även möjlighet för en större vinst och här borde man ta till professionell hjälp av en advisor som kan börsen och marknaderna.

 

Shoppa online [Viktiga faktorer]

Idag finns allt på nätet: Våra banker har alla sina funktioner online, vi är sociala på de olika nätverken och får alla nyheter på internet. Nästan allt som finns i det verkliga livet finns på webben. Det gäller även shopping. Klädbutiker, skönhetsprodukter, elektriska prylar, möbler och till och med mat går att köpa på internet. Det har blivit otroligt populärt med det så kallade nät shoppingen. Här listar vi två av alla fördelarna som finns med att shoppa online! Även om man har tillgång till varor globalt, förordar vi att man handlar svenskt!

Gör det var du vill

Det enda du behöver för att kunna shoppa online är en dator, internet och lite tid. Du slipper gå ut, åka till stan och gå till olika butiker. Du kan sitta i ditt hem, i soffan i pyjamas om du vill och scrolla igenom de olika butikerna hemsidor för att hitta det du letar efter. Att shoppa online är därför otroligt bekvämt. Du kan göra det var du vill. Om du befinner dig på jobbet kan du göra det där. Om du befinner dig hos en kompis, funkar det lika bra. Du bestämmer!

Spara tid

Att behöva ta sig till affären tar tid. Om du har turen har du en bil och det går snabbare, men även det dröjer. Och det är inte bra för miljön. Om du shoppar online är det bara att ta fram datorn och börja köpa! Du kan göra det på 5 minuter om du inte har mer tid, men också hålla på i timmar. Ditt schema bestämmer.

Att tänka på vid online shopping

Att shoppa på nätet har blivit otroligt populärt! Allt du kan köpa i verkliga butiker finns att hitta på nätet. Företagen har investerat mycket tid och pengar för att deras hemsida ska vara så snygg som möjlig och lättillgänglig för deras kunder: Bilder på olika vinklar på varan, ibland finns till och med ett foto i 360 graders vinkel, en design som är lätt att scrolla igenom och kundservice direkt på hemsidan. Det är med andra ord väldigt enkelt att shoppa på nätet. Det finns dock några saker att tänka på och här listar vi dem!

Storlekar

Om man shoppar kläder online så kan det vara svårt med att veta om plagget passar en. Det finns ju ingen möjlighet att prova kläderna. Du vet naturligtvis vilken storlek du brukar ha, men det behöver ju inte betyda att den storleken alltid passar dig. Ofta beror det på märke och klädesplagg vilken storlek som passar dig. För att hjälpa sina kunder har företagen tagit fram så kallade ”size guides” som beskriver måtten på de olika storlekarna. Det är definitivt bra hjälp, men det bästa är ändå att prova klädesplaggen. Beställ det du vill ha, prova hemma och om det inte passar, skicka tillbaka plagget!

Return policy

Att kunna lämna tillbaka något man köpt kan man göra hos de flesta affärerna, även online. Det man måste tänka på att det finns olika return policies som gäller hos de olika affärerna online. De är oftast lite knepigare, men desto viktigare än hos reella affärer. Kolla igenom dem innan du köper något!

Kapitalet i hållbara PPM-fonder ökar

Kapitalet i hållbara PPM-fonder ökar

Satsningen på hållbara investeringar ökar bland de svenska pensionsspararna och pensionärerna. Under 2016 ökade andelen fondkapital i fondförsäkring som motsvarar de krav som SWESIF (Sveriges Forum för Hållbara Investeringar) ställer på hållbara investeringar. Andelen ökade med åtta procent, till 65 procent under 2016 från 57 procent under året dessförinnan.

Bengt Norrby, statistikansvarig på Pensionsmyndigheten, tror att ökningen i första hand beror på att vissa fonder som förvaltar ett stort kapital numera uppfyller de krav som SWESIF ställer på hållbara investeringar. Det verkar således inte röra sig om en medveten satsning, även om det är känt att vissa sparare och pensionärer attraheras av de fonder som satsar på hållbarhet.

Om du är mindre intresserad av hållbarhet och mer intresserad av en hög avkastning på ditt premiepensionskonto, finns det andra fondkategorier som är bättre lämpade för uppgiften. Du kan också anlita den professionella fondförvaltaren Advisor via deras tjänst för PPM-förvaltning. Genom att använda dig av denna kan du överlämna ansvaret för förvaltningen av ditt PPM-konto till Advisor och istället lägga din tid och energi på sådant som du intresserar dig för.

De mest populära fonderna i den hållbara kategorin

Den mest framgångsrika som faller inom kategorin hållbara fonder är Swedbank Robur Technology, tidigare kallad Swedbank Robur Contura. När pensionsspararna för första gången skulle välja premiepensionsfonder år 2000, i samband med införandet av det nya pensionssystemet, var just denna fond den som flest sparare valde. Didner & Gerge Aktiefond och AMF Aktiefond Sverige är två andra fonder som placerar sig högt upp på listan över de hållbara fonder som är valbara i premiepensionssystemet.

Enligt Norrby har inte särskilt många förändringar skett på listan, förutom att Didner & Gerge Aktiefonder har gått om AMF Aktiefond Sverige och placerat sig som tvåa efter Swedbank Robur Technology. Anledningen till detta tros vara att en stor andel av de hållbara fonderna är så kallade generationsfonder, vilket innebär att spararna aktivt har valt dessa fonder och sedan håller fast vid dessa. Syftet med generationsfonder är också just detta – att låta kapitalet vara kvar i fonden tills den dag man går i pension och låta risken trappas ner med åldern.

Så optimerar du bilder

Att ha bilder med dina artiklar är bra för sökmotoroptimeringen. Samtidigt är bilderna viktiga för användarvänligheten, och att enbart fokusera på SEO när de läggs upp, kan ge ett halvdant intryck för den som besöker hemsidan. Görs det rätt, kommer dock artikeln se mer inbjudande ut, samtidigt som det gör gott för din sökoptimering.

Välj rätt filnamn

Första steget i att optimera bilder är döpa filnamnet på ett bra sätt. Oavsett vad din bild handlar om är det bra att döpa den till något relaterat, och gärna få med ditt nyckelord. Detta hellre än att låta den heta ”IMG2379” eller det som är förvalt. Få med ditt nyckelord så tidigt som möjligt i filnamnet om det är ett längre namn.

Tänk på laddtiden

Huruvida en sajts laddhastighet är relevant för SEO diskuteras det en hel del om. Det man åtminstone är överens om, är att det är viktigt för användarvänligheten och konverteringen. Oavsett är det något man bör ha i åtanke och arbeta efter.

Stora bilder kan ha en stor inverkan på hur snabbt en hemsida laddar. Ett vanligt misstag många gör är att ha en stor bildfil, till exempel 2500×1500 pixlar, men låta den visas på sidan i betydligt mindre storlek. Hela bildfilen kommer fortfarande att behöva laddas – helt i onödan. Skala alltså bilden till den storlek du kommer att visa den på sidan.

Format

Förmodligen finns det en rad olika filformat som skulle göra att din bild tog upp mindre plats på sidan. Gällande konverteringen av bildfiler är det en avvägning man får göra. Hur mycket är du beredd att kompromissa med kvaliteten för snabbare laddtider? Ett tips är att testa flera olika filformat för att se vad som passar dig och din sida bäst. På nätet finns ett flertal olika sajter där du kan konvertera bildfilen direkt i webbläsaren.

Alt-texten och content

Något annat som är viktigt, är att få med nyckelordet i alt-texten. Lägg inte in en alt-text som inte passar bra med det övriga innehållet på sidan. Anledningen till detta är att bilden kommer att ranka bättre i bildsök om den är omgiven av relevant content.

Checklista:

  • Använd en relevant bild som passar innehållet för användarvänligheten.
  • Välj rätt filnamn.
  • Välj inte en större bild med större storlek än vad som visas på sidan.
  • Konvertera till en mindre fil för bättre laddtider.
  • Skriv in en alt-text.