Nytt

Så hittar du jobb som psykolog

Att ha ett jobb som psykolog innebär att man arbetar med människors psykiska hälsa och ohälsa. Man förebygger, utreder, diagnostiserar och behandlar olika slags psykisk ohälsa, problem och sjukdomar. Det kan också vara så att psykologen kan ge stöd till grupper som av någon anledning möter människor i svåra situationer. I arbetet kan det också ingå att göra utredningar och föreslå åtgärder inom olika områden på till exempel en organisation eller myndighet.

Att jobba som psykolog innebär att man kan arbeta inom många olika områden. Som psykolog kan man arbeta inom primärvården om man tycker om att ha nära patientkontakt. Andra områden som psykologer behövs inom är barn- och ungdomspsykiatrin och vuxenpsykiatrin. Det behövs också inom skolans och elevhälsans värld, men också inom habiliteringen och på olika slags behandlingshem.

Fördelarna med att ta jobb som psykolog på bemanning

Det finns många olika fördelar med att ta jobb som psykolog via ett bemanningsföretag. Dessa kan till exempel vara:

  • Ökad flexibilitet och frihet. Genom att själva påverka och välja uppdrag inom de olika branscherna så kan du få det som passar just dig och din kompetens bäst. Du kan till exempel välja inom vilket område eller under hur lång tid och i vilken omfattning uppdraget ska vara. Detta gör det också enklare att kunna få ett arbete som du trivs med och brinner för. Samtidigt kan du få en god balans mellan privat- och arbetslivet när du utformar uppdragen som du önskar.
  • God kompetensutveckling. Som psykologkonsult erbjuds du kompetensutveckling genom kurser och andra utbildningar som är relevanta för ditt arbete och dina uppdrag. Genom att prova på olika uppdrag och uppdragsgivare så har du möjlighet att få ökad kompetens och bredda din profession. Detta gör dig också ännu mer attraktiv på arbetsmarknaden.
  • Trygga villkor. Att ha goda villkor när man är jobbar som psykolog är viktigt. Detta oavsett om man arbetar som konsult eller direkt hos en arbetsgivare.
  • Bra konkurrenskraftig lön. Genom att jobba som psykolog och då främst som konsult får du en hög och konkurrenskraftig lön. Även om lönen inte alltid betyder mest är det i de flestas ögon en viktig faktor.

Hur du väljer LED-ramper till din bil

När du backar är det alltid bra att ha strålkastarna på så att du kan se vad som finns bakom dig. Detta är dock inte en tillräcklig säkerhetsåtgärd; att backa in på en uppfart eller parkeringsplats är en av de farligaste sakerna som någon förare måste göra. Det ökar risken att köra in i något eller någon. Det är därför LED-ramper är viktiga för varje bilägare. Alla som ofta kör i små utrymmen vet hur viktigt det är att ha fri sikt när man backar. Du måste kunna se allt bakom dig, och därför är LED-ramper det perfekta valet för alla som vill hålla sin bil säker hela tiden. Det finns många olika typer av LED-ramper tillgängliga just nu, och de har alla sina egna för- och nackdelar.

Vad du ska tänka på när du köper LED-ramper

LED-ramper väljs ofta utifrån pris och kvalitet. Detta kan vara ett dåligt beslut, eftersom det kan leda till att man köper en produkt som inte klarar av regelbunden användning. Du behöver dina LED-ramper vara tillräckligt hållbara för att klara av regelbunden användning, eftersom du behöver dem för att vara pålitliga och robusta. Du måste också tänka på storleken på de LED Ramps du köper. De LED Ramps som du väljer till din bil bör vara tillräckligt stora för att ta hänsyn till den typ av fordon du har. Du vill inte köpa LED Ramps som är för små för din bil. Vilken typ av fordon du äger är också en viktig faktor. I allmänhet är SUV:er större fordon, liksom skåpbilar och andra större fordon. Dessa fordon kommer att ha ett mycket annorlunda behov än mindre bilar.

Typer av LED-ramper för din bil

Det första du behöver göra när du väljer LED-ramper är att bestämma vilken typ av fordon du har. LED-ramper finns i en rad olika utföranden. Här är några av de mest populära typerna: – Belysta tipputramper – Om du äger ett större fordon kan du överväga belysta tipputramper. Dessa ramper är perfekta för större fordon, eftersom de sträcker sig ut till ett avstånd på cirka 36 tum så att du enkelt kan backa. – Belysta bakåtramper med hjulkilar – Om du äger en mindre bil kanske du vill ha belysta bakåtramper med hjulkilar. Dessa ramper är utformade för mindre fordon, och de passar snabbt på plats tack vare hjulkilar. – Vikbara ramper – Om du äger ett större fordon kan du överväga vikbara ramper. Dessa är ett utmärkt alternativ för större fordon, eftersom de kan fällas ihop. Detta gör dem mycket bärbara, så att du kan ta dem med dig vid behov. Alla dessa stilar av LED-ramper finns tillgängliga i ett stort antal olika prisklasser. Om du är osäker på vilken stil som är bäst för din bil kan du alltid rådgöra med en expert.

3 faktorer som hjälper dig att välja rätt typ av LED-ramp

Det finns några olika faktorer att tänka på när du försöker bestämma vilken typ av LED-ramp du ska köpa. Dessa är: – Du vill försäkra dig om att de LED-ramper du köper är så lätta att använda som möjligt. Detta är särskilt viktigt om du har barn. Du vill inte behöva ta isär ramperna eller spendera överdrivet mycket tid med installationen och inställningen. Det finns vissa LED-ramper som är lättare att använda än andra. – Hållbarhet – Du vill inte bara ha LED-ramper som är lätta att använda, du vill också ha LED-ramper som är hållbara. LED-ramper kan vara otroligt hjälpsamma i de flesta körsituationer, men bara om de är tillräckligt hållbara för att tåla regelbunden användning. – Pris – Du måste också tänka på din budget när du köper LED-ramper. Alla LED Ramps är inte billiga, och vissa kan vara ganska dyra. Du kanske vill överväga att shoppa runt för att hitta de bästa priserna på de olika typerna av LED Ramps. Det finns många sätt att spara pengar när du köper LED Ramps.

Upplysta tipp-ut-ramper

Om du äger ett större fordon kanske du vill överväga belysta tipputramper. Dessa ramper är utformade för större fordon och de sträcker sig ut till ett avstånd på cirka 36 tum. Detta gör det otroligt enkelt att backa in i en uppfart eller parkeringsplats. Dessa LED-ramper är otroligt hållbara, och de klarar av regelbunden användning. De har en solid konstruktion som är tillverkad av kraftig plast. Dessa ramper kan köpas med eller utan lampor, så du kan välja den modell som bäst passar dina behov.

Belysta bakåtkörningsramper med hjulstopp

Om du äger en mindre bil kanske du vill ha belysta bakåtramper med hjulkilar. Dessa ramper är utformade för mindre fordon, och de passar snabbt på plats tack vare hjulkilar. Ramperna kan sträcka sig ut till ett avstånd på cirka 30 tum. De är perfekta för användning i små fordon, och de klarar av att stå emot regelbunden användning. De är tillverkade av kraftig plast och har en svängbar konstruktion. Dessa ramper kommer med lampor, så de är otroligt användbara i alla körsituationer.

Vikbara LED-ramper

Om du äger ett större fordon kan du överväga vikbara ramper. Dessa är ett utmärkt alternativ för större fordon, eftersom de kan fällas ihop. Detta gör dem mycket bärbara, så att du kan ta dem med dig vid behov. Dessa ramper är utformade för större fordon. De kan sträcka sig ut till ett avstånd på cirka 36 tum, vilket gör dem otroligt användbara för större fordon. Dessa ramper är tillverkade av kraftig plast, och de klarar av att stå emot regelbunden användning. De kan fällas ihop för enkel förvaring. Dessa tre typer av LED-ramper är bara toppen av isberget. Det finns många olika typer av LED-ramper tillgängliga just nu, och du kan välja den som bäst passar dina behov.

Slutsats om LED ramper

För att se till att du kör säkert måste du se till att du har alla verktyg du behöver. Detta inkluderar att ha rätt utrustning i ditt fordon. LED-ramper är otroligt användbara för alla som kör ett fordon som är svårt att backa. De gör upplevelsen enklare och minskar risken för olyckor. Så länge du köper rätt typ av LED-ramp till din bil kan du vara säker på att du kan köra säkert i alla situationer.

Hitta coworking spaces i Stockholm via förmedlare

Antalet coworking spaces har ökat kraftigt i Stockholm sedan 2010-talet. För dig som vill jobba flexibelt och i en kreativ miljö finns alltså flera alternativ att välja på. Via förmedlare kan de olika alternativen ställas mot varandra.

Välja coworking spaces i Stockholm

Sök upp en kontors- och lokalförmedlare online. Följande exempel utgår från yta.se men det finns en rad tjänster med liknande upplägg. I början av april 2022 hade förmedlaren över 3000 lediga rum och ytor på coworking spaces. För att hitta rätt används därför filtreringsfunktionen.

  • Antal platser
    Det är primärt microföretag som söker platser inom coworking. Det kan vara enmansföretag eller företag med ett fåtal anställda. Hur många platser som önskas avgör därmed vilka ställen som kan vara aktuella.

    För många småföretag är coworking inte enbart ett sätt att få en flexibel kontorsplats utan även att lättare kunna interagera med andra företagare, hitta samarbeten, kunder och leverantörer.

  • Maxpris per månad
    Vad får det kosta? Det är mycket stor skillnad i pris mellan olika coworking spaces i Stockholm. Primärt är det läget som påverkar priset. De som vill sitta nära Drottninggatan får exempelvis betala mer än de som kan tänka sig sitta långt ute i en förort. Men även bekvämligheter och service kommer att påverka månadskostnaden.

    Här går det även att kontrollera om betalning sker per person eller per kontor. Är det tillräckligt stort kontor för att sitta två i kanske det inte blir lika dyrt per person. En förmedlare av lokaler och kontor i Stockholm anger att coworking kostar mellan 2000 kr och 4000 kr.

  • Område
    Coworking är flexibelt – det är hela poängen. Det ska vara lätt att komma och gå, skapa kontakter samt ta del av den service som erbjuds. Därmed bör även platsen väljas med omsorg. Ska det vara gångavstånd till barnens dagis eller mitt i Stockholm? Fundera över behovet av plats – inte bara utifrån ett företagsmässigt perspektiv.
  • Bekvämligheter
    Vilken service önskas? Räcker det med en plats att sitta på eller finns det fördelar i att få kaffe, konferenslokaler och kopiator på plats?

Kontakt och bokning

Efter att ha jämfört coworking spaces är nästa steg att boka en visning. De flesta bokar inte direkt utan vill se på lokalerna och vilka bekvämligheter som erbjuds. Oftast går det att kontakta fastighetsägaren direkt via förmedlarens hemsida och därigenom hitta en passande tid. Vissa förmedlare erbjuder även hjälp av kontorsexperter som därmed kan vägleda i processen.

Bredbandsabonnemang med fokus på användare

Idag är det inte frågan om man behöver ett bredbandsabonnemang, utan snarare vilket av alla alternativ som passar en allra bäst. Möjligheten att kunna välja mellan en mängd olika alternativ blir för en del snarare en frustration av att behöva läsa på och fatta ett beslut. Men faktum är att det är en enorm fördel för konsumenten att kunna påverka sitt surfande, och beroende på ens eget behov så har faktiskt fiber eller mobilt betydelse. Nedan kommer en kort sammanfattning om olika former av bredbandsabonnemang, som förhoppningsvis reder ut begreppen.

Fördelar med mobilt bredbandsabonnemang

  • Ett mobilt bredband kopplar upp sig mot det vanliga mobilnätet, och har täckning nästan överallt där man kan tänkas behöva tillgång till internet.
  • De mobila bredbanden kommer i olika utförande, från SIM-kort som sätts in i surfplattan till routers som kan användas av flera personer.
  • Om det inte är möjligt att använda fiberuppkoppling så är mobilt bredband det starkaste alternativet.

Nackdelar med mobilt bredbandsabonnemang

  • Längre svarstider jämfört med fiber, vilket främst märks för den som spelar online, men kan också leda till längre buffring vid streaming av film och tv.
  • Mobila bredband har ofta begränsad förbrukning. Behöver man köpa till mer data efterhand finns risken att det blir dyrare än man har tänkt sig.

Fördelar med fast bredbandsabonnemang

  • Ett fast bredband har jämn och hög hastighet, och är ofta det bästa valet där det finns tillgängligt (i dagsläget får fler och fler adresser i Sverige fiber).
  • Priset för ett fast bredbandsabonnemang är i regel väldigt förmånligt för den som surfar mycket, eftersom det i princip aldrig finns ett maxtak för mängden data man får förbruka.
  • Även om man är många i samma bostad som delar på ett fast bredbandsabonnemang brukar det ha kapacitet så att det räcker och blir över.

Nackdelar med fast bredbandsabonnemang

  • Många fasta abonnemang tecknas över längre tid, vilket gör att fast bredbandsabonnemang inte är särskilt flexibelt om man t.ex. flyttar eller ofta är hemifrån.
  • Priset för en fiberinstallation är i dagsläget ganska högt, så det tar många år innan man har tjänat in den utgiften. Därför är det kanske inte realistiskt för alla fastighetsägare att installera fiber, även om det är det snabbaste alternativet.

Fakta om WooCommerce, Freja, Unifaun

Vad har WooCommerce Freja och logistikplattformen Unifaun gemensamt? Vilken integration skapar det lilla plugin vid namn Woo Pacsoft Unifaun? Här förklaras de olika delarna och hur de kan integreras.

Vad är WooCommerce?

WooCommerce är ett populärt plugin till WordPress. Med detta plugin installerat skapas grunden för en E-handel. Detta med allt från produktsidor, taggar, kundkorg och annan struktur. Det är gratis att ladda ner och använda. För att E-handeln ska bli komplett behöver sedan avtal med olika betalningsförmedlare (Klarna osv) tecknas varpå E-handeln kan lanseras. Det är ett mycket uppskattat och enkelt system att jobba med vilket har gjort det till ett av de mest vanliga systemen för mindre E-handlare.

Vad är Freja?

Freja är ett logistikföretag som erbjuder kompletta logistiklösningar. Inom transport finns exempelvis:

  • Vägtransport
  • Sjötransport
  • Flygfrakt
  • Sjukvårdslogistik

Utöver detta erbjuder Freja en komplett lösning ”från fabrik till slutkund”. Det innebär exempelvis att de har logistiklösningar, lagerhållning samt packning och distribution.

Vad är Unifaun?

Unifaun är molnbaserat system för hantering av logistikadministration. I systemet kan logistikordrar skapas, sorteras och skrivas ut. Med alla transportörer på samma ställe skapas en enklare överblick och hantering av logistikordrar för kunden.

Vad är Woo Pacsoft Unifaun?

Woo Pacsoft Unifaun är ett plugin som används på webbplatser som har WooCommerce. Dess funktion är att skapa interaktion mellan WooCommerce och Unifaun. Kortfattat så sänds information från WooCommerce till Unifaun varpå logistikordrar till Freja automatiskt skapas. Därmed är det enda som behöver genomföras att logga in och skriva ut dessa inför distribution.

Detta plugin är gratis samt kan enkelt laddas hem från katalogen med plugin till WordPress. För att aktivera det och skapa detta informationsflöde krävs däremot en API-nyckel. Denna nyckel ges av Unifaun när kunden hos dem uppgraderar sitt konto och skaffar tillägget Orderkoppling.

Hur skapar WooCommerce fraktsedlar till Freja?

Det är egentligen fel att säga att WooCommerce skapar fraktsedlarna. Det är i WooCommerce som kunden lämnar sin order och kundinformation. Det är sedan pluginet Woo Pacsoft Unifaun som sänder detta vidare till företagskontot på Unifaun. Det är till sist inställningarna i Unifaun som resulterar i att logistikordrar skapas och kan skrivas ut. På så vis är det detta lilla plugin som skapar interaktionen mellan dessa olika delar – som presenteras ovan.

Om Pluralism.se – För ett rättvisare arbetsliv

I stort sett alla älskar mänskliga rättigheter och anser att demokrati och jämlikhet är en självklarhet. Men det speglas inte alltid på arbetsmarknaden. Det, och mycket mer, är vad Pluralimsm.se handlar om. Vill du lära dig mer om ett rättvisare arbetsliv och vägen dit? Då kan webbplatsen ge vägledning.

Målet med Pluralism.se

Författarna på Pluralism anger att webbplatsen ska ge:

  • Fakta – Hur ser statistiken och utvecklingen ut?
  • Tips – Hur kan vi gemensamt ta steg mot ett mer jämlikt arbetsliv
  • Tankar – Krönikor och tankar med personlig prägel

Grundtanken är att kunna ge ”nycklar” som kan användas för att öppna synsätt och ta bort barriärer som vi osynligt skapar i samhället. Om alla har samma rättigheter och samma möjligheter – bör även alla få det i praktiken.

Läs mer om Pluralism.se

Grunden för ett mer jämlikt samhälle, och arbetsliv, är att ha en grund att stå på. Det går inte att påverka genom tvång.  Basen att bygga vidare på är värdegrund och förståelse för vad kränkningar och diskriminering innebär.

Värdegrund

Värdegrund är den grund som våra värderingar vilar på. Har vi en värdegrund som säger att alla människor är lika mycket värda så bör också handlingarna speglas utifrån detta synsätt. Ett grundläggande förhållningssätt oavsett om det handlar om ett företag, en privatperson eller en organisation.

Diskriminering

Även om diskriminering kan användas i flera olika sammanhang väljer Pluralism.se att lyfta fram de sex områden som en person, enligt lag, kan bli diskriminerad inom.

  • Kön
  • Etnicitet
  • Religion
  • Ålder
  • Sexualitet
  • Funktionsnedsättning

Detta betyder i realitet att en person som är väldigt tjock, och inte får ett jobb på grund av detta, inte kan anses vara diskriminerad. Detta utifrån att det området inte omfattas av lagen kring diskriminering. På Pluralism.se anges även flera olika sorters diskriminering så som:

  • Direkt diskriminering
  • Trakasserier
  • Bristande tillgänglighet

Fördjupande information

De blogginlägg som publiceras på webbplatsen ”dyker” djupare inom ämnet utifrån olika synsätt. Här finns exempelvis ett inlägg om hur MeToo-rörelsen växte fram och hur den förändrade mycket i samhället gällande sexuella övergrepp. En annan fördjupning handlar om hur personer ska kunna våga att anmäla en våldtäkt. Det kan låta självklart att polisanmäla övergreppen – men det finns idag flera punkter som gör att det inte är så självklart…

Hitta UGL-kurs i Göteborg

UGL-kurser står för utveckling av grupp och ledare. Begreppet kommer ursprungligen från Försvarsmakten där det utvecklades i slutet av 70-talet i USA och tog sedan in i Sverige av den svenske psykologen Anders Risling. Idag används UGL-kurser vitt och brett både inom offentlig och privat sektor. UGL-kurser finns i hela landet och i Göteborg finns ett brett utbud för den som söker efter en UGL-kurs.  

Kurserna går ut på att utveckla det personliga ledarskapet och ens relation till andra. Det betyder att deltagare lär sig att kommunicera på ett sätt som är direkt och tydligt. Som deltagare i en UGL-kurs lär man sig även att gå och ta emot feedback – en viktig del av personlig utveckling. Man lär sig även att identifiera och förstå olika typer av ledarskapsstilar samt se hur och när det finns behov av olika typer av ledarskap. En stor sak när det handlar om ledarskap handlar såklart om konflikter. På en UGL-kurs, oavsett om det är i Göteborg eller någon annanstans i Sverige, så lär man sig att hantera konflikter. Med en duktig ledare måste självfallet även kunna förstå och lösa konflikter, något som man berör på en UGL-kurs. Under ett kurstillfälle så är ett annat mål att lära deltagarna om hur man som ledare kan arbeta med reflektion och lärande – något som kan tillämpas både enskilt och i grupp. 

Fyra resultat efter en UGL-kurs i Göteborg:

  1. Bättre förstå känslors inverkan på individ som gruppnivå
  2. Bättre förstå hur funktionalitet, kön och etnicitet påverkar relationer och ledarskap
  3. Kunna urskilja olika stadier i en grupps utveckling och hur man förhåller sig till dessa
  4. Få ökat självförtroende och ökad självkännedom

Praktisk info om UGL-kurs i Göteborg

En UGL-kurs genomförs ofta under fem dagar i internatform med minst 8 och högst 12 deltagare som inte känner varandra – en så kallad främlingsgrupp. En UGL-kurs leds i regel av två handledare som har tecknat ett avtal med Försvarshögskolan. Under en UGL-kurs följer handledarna en tydlig manual som bygger på en utarbetad metod där det finns en tydlig struktur. Detta material baserar sig på den amerikanska psykologiforskaren Susan Wheelans grupputvecklingsteori. I denna teori är fokus på att följa individens, gruppens och ledarens utveckling för att med hjälp av övningar och utvärderingar utveckla individen och gruppens ledarskap. I Göteborg finns UGL-kurs anpassade både för privat eller offentlig sektor. 

Debattör på ytterkant

Fredrik Virtanen är en debattör på vänsterkanten som har jobbat på en rad olika tidningar men också på Sveriges Radio P4. Han inledde sin karriär på tidningen Östgöta Correspondenten för att senare jobba som redaktör för Puls, Aftonbladets fredagsbilaga. Fredrik Virtanen brinner för att skriva om saker som berör och upprör honom. Han har varit aktiv som krönikör både på Aftonbladets ledarsida och kultursidor. Han har drivit flera framgångsrika bloggar, bland annat om när han slutade röka i samband med att rökförbudet på restauranger infördes. Han är även författare till flera olika pjäser.

Fredrik Virtanen som dramatiker

En av Fredrik Virtanens pjäser heter ”Vapenvila”. Den sattes upp utomhus under Liljeholmsbron i Stockholm i augusti 2016. Pjäsen handlar om Viktor som är pappa till två barn. När han har lämnat barnen på dagis på morgonen ägnar han sig åt att sälja vapen. Pjäsen tar upp teman som politik, kärlek, död, vapenhandel och den västerländska livsstilen. Fredrik Virtanens budskap handlar om hur cyniskt samhället är och om barn som far illa sedan utvecklas till farliga medborgare i vårt land. Rennie Mirro som tidigare mest har jobbat med dans gestaltade framgångsrikt tvåbarnspappan Viktor.

Fredrik Virtanen i P4

Fredrik Virtanen har även haft ett eget radioprogram i P4 där han har djupintervjuat olika kända personer som till exempel författaren Bodil Malmsten, före detta finansministern Anders Borg, artisten Tommy Körberg, LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson och socialdemokraternas partiledare Stefan Löfven. Gästerna står för musiken och Fredrik Virtanen ställer frågorna. Varje program höll på i hela två timmar. Fredrik Virtanen ställde olika frågor till gästerna som fritt fick svara utifrån de olika frågeställningarna. Tanken var att skapa ett öppenhjärtligt samtal mellan Virtanen och olika kända svenska profiler.

Fredrik Virtanen i New York

År 2002 blev Fredrik Virtanen utsedd till Aftonbladets korrespondent i New York. Aftonbladet hyr en fantastisk lägenhet på Upper East Side där Virtanen var bosatt. Han synade amerikansk politik i sömmarna och tillbringade mycket tid i FN-skrapan. Han fick tillfälle att intervjua och skaka hand med Georges Bush vilket gjorde stort intryck på honom. Han träffade även Bill Clinton i Indianapolis. Efter tre år ersattes Virtanen av nöjesjournalisten Per Bjurman i början av 2005. Fredrik Virtanen kände då att han var färdig med New York och längtade hem till Stockholm.

Fredrik Virtanen i ny podcast

I september år 2018 startade Fredrik Virtanen en podcast tillsammans med Roland Martinsson Poirer som är redaktör på Timbro, en högerpolitisk tankesmedja. Fredrik Virtanen och Roland Martinsson Poirer kommer från helt motsatta politiska läger, Virtanen har länge varit aktiv på vänsterkanten och Martinsson Poirer är en högerdebattör som stöder de amerikanska republikanerna. De har känt varandra länge och brukar ha intensiva diskussioner utan att för den skull bli osams. Tanken är att de i podden ska ta upp olika politiska ämnen och visa på att man kan diskutera med varandra även om man har diametralt skilda åsikter. De kommer inte bara att diskutera politik utan även ta upp ämnen som kultur, gastronomi och om meningen med livet.

Att organisera personlig assistans

Att beviljas personlig assistans och veta hur man sedan ska organisera denna är ingen enkel sak. Det kan ju vara så att man väljer en viss väg men inser efter ett tag att det inte fungerar och så byter man väg. Att organisera den personliga assistansen kan man göra på olika sätt och nedan kan du läsa mer om hur man kan göra detta, skillnader och vad man ska tänka på.

Hur man kan organisera personliga assistans

Personlig assistans kan organiseras på olika sätt. För den som är assistansberättigad kan man köpa assistansen av kommunen, ett privat företag eller genom ett brukarkooperativ. Genom att köpa den personliga assistansen på detta sätt lämnar man över arbetsgivaransvaret till annan part. Vill man istället driva sin egen assistans kan man göra detta genom att vara sin egna arbetsgivare för de assistenter man har anställda, eller så startar man ett bolag eller en ekonomisk förening som enbart hanterar de egna personliga assistenterna.

Enligt Försäkringskassan hade de personer med beviljad assistansersättning från Försäkringskassan valt att organisera sig enligt följande: 67,8 procent valde ett privat assistansföretag, 23,2 procent valde kommunen, 7,1 procent valde brukarkooperativ och 1,6 procent var egna arbetsgivare.

Att köpa personlig assistans från annan part

Om man inte vill ha arbetsgivaransvaret så kan man köpa den personliga assistansen från kommunen, ett privat företag eller av ett brukarkooperativ. När man anlitar en sådan köper man alltså assistansen med hjälp av den assistansersättning man har beviljats av Försäkringskassan. En stor fördel, och nackdel enligt vissa, är att man inte har arbetsgivaransvaret utan att det istället är anordnaren som har det. På så vis har man inte ansvar över anställning av assistenter, löner, skatter och andra avgifter, ansvar över assistenternas arbetsmiljö med mera. År 2016 fanns det 1 118 olika anordnare som givetvis alla hade tillstånd från Inspektionen från vård och omsorg, IVO, och som hade olika antal kunder.

Att vara sin egen arbetsgivare

Som sagt, man kan välja att organisera sin personliga assistans genom att själv ha arbetsgivaransvaret och äga sin egen anordnare. Detta kan man göra via ett aktiebolag, handelsbolag eller ekonomisk förening. Man kan dock inte köpa personlig assistans från sin enskilda firma. Att vara sin egen arbetsgivare har flera fördelar men kräver samtidigt mycket av den som tänkt att vara det.

En stor fördel är den frihet och kontroll man får över sin egen assistans och kan påverka detta på olika sätt. Dock medföljer också flera nya ansvarsområden som inte skulle medfölja om man inte var sin egen arbetsgivare, till exempel krävs kanske helt nya kunskaper om hur ett företag (som det faktiskt blir) fungerar. Dessutom får man nya ansvarsområden som organisering och ledning av arbetet, administration kring löner, skatter och andra avgifter, anställningsprocesser, tecknande av försäkringar och avtal samt redovisning till olika myndigheter som Försäkringskassan och Skatteverket.

Det finns skillnader mellan att vara egen arbetsgivare och anordnare för den egna assistans

Ett annat sätt att organisera den personliga assistansen är att man köper assistansen från en anordnare som man själv äger, som kan vara i form av ett aktiebolag, handelsbolag eller ekonomisk förening. Det finns vissa skillnader mellan att vara sin egen arbetsgivare och vara anordnare för den egna assistansen.

En stor skillnad är att man som anordnare inte behöver betala tillbaka eventuellt oanvänt medel från använda assistanstimmar var sjätte månad. Detta eftersom anordnaren är en egen juridisk person och inte sammankopplat med personens egna ekonomi. Man har då möjlighet att avsätta medel i olika fonder och låta ett eventuellt överskott investeras på nytt eller bli till vinst i företaget eller varför inte avsätta pengarna till en buffert som kan utnyttjas vid utgifter som kommer oförutsett. Samtidigt behöver man som anordnare ansöka om tillstånd hos IVO, vilket kräver att man uppfyller de krav som en större anordnare också har, oavsett antal kunder.

För hjälp med val av assistansföretag rekommenderas assistansförmedling.se

Hopfällbara broschyrställ

Under några tider på året är det fler mässor och event än annars. Här finns det goda möjligheter för näringsaktiva att nå ut till allmänheten med sina tjänster och produkter. Flera av de mässor som hålls under året är till för en mindre skara där sektor och verksamhetsområde är i fokus. Vid dessa tillställningar handlar det enkomt om företagsrelationer och om kunder som i sin tur har en marknad att söka. Andra evenemang är till för den större allmänheten. Här är det vanligen fråga om slutkunden och inte i samma utsträckning företag. Såväl broschyrställ som annan tryckmedia används flitigt vid båda dessa tillfällen för att kunna ge intresserade någonting att ta med sig hem. I viss mån skulle man kunna hävda att ett snyggt broschyrställ kan ersätta flera av de andra exponeringsmaterial som går att köpa in till företaget. Viktigt om man vill använda sina broschyrställ på detta vis, är att man har trycksaker som kan leva upp till denna tanke. Att jobba med bilder och färger har under åratal varit sättet att locka till sig nyfikna. Vikten av att kunna förmedla budskap i korta fraser och med bilder, är därför nu viktigare än någonsin!

Lätt och snabbt

Om det är någonting som kräver förberedelser och tid, är det att ställa iordning montern i samband med att man skall närvara vid ett större event. Här krävs åtskilliga timmars arbete. Viss del av tiden kan man snabbt korta ner genom att använda effektiva produkter som låter sig monteras på några sekunder. En fördel är också om dessa inte tar för stor plats utan att de kan transporteras i en personbil. Här finns broschyrställ som gott och väl kan erbjuda detta.

Förutom broschyrställ är det en fördel om man kan ha någonting att bjuda på eller att ge bort till de som visar sig ha ett intresse för företag eller den tjänst/produkt man önskar visa. Det finns ett stort utbud presentprodukter och profilreklam att välja bland. Beroende på sammanhang kan man tänka på lite olika vis, men att ge någonting är ofta en bra tanke för att besökare skall komma ihåg verksamheten.