Att organisera personlig assistans

Att beviljas personlig assistans och veta hur man sedan ska organisera denna är ingen enkel sak. Det kan ju vara så att man väljer en viss väg men inser efter ett tag att det inte fungerar och så byter man väg. Att organisera den personliga assistansen kan man göra på olika sätt och nedan kan du läsa mer om hur man kan göra detta, skillnader och vad man ska tänka på.

Hur man kan organisera personliga assistans

Personlig assistans kan organiseras på olika sätt. För den som är assistansberättigad kan man köpa assistansen av kommunen, ett privat företag eller genom ett brukarkooperativ. Genom att köpa den personliga assistansen på detta sätt lämnar man över arbetsgivaransvaret till annan part. Vill man istället driva sin egen assistans kan man göra detta genom att vara sin egna arbetsgivare för de assistenter man har anställda, eller så startar man ett bolag eller en ekonomisk förening som enbart hanterar de egna personliga assistenterna.

Enligt Försäkringskassan hade de personer med beviljad assistansersättning från Försäkringskassan valt att organisera sig enligt följande: 67,8 procent valde ett privat assistansföretag, 23,2 procent valde kommunen, 7,1 procent valde brukarkooperativ och 1,6 procent var egna arbetsgivare.

Att köpa personlig assistans från annan part

Om man inte vill ha arbetsgivaransvaret så kan man köpa den personliga assistansen från kommunen, ett privat företag eller av ett brukarkooperativ. När man anlitar en sådan köper man alltså assistansen med hjälp av den assistansersättning man har beviljats av Försäkringskassan. En stor fördel, och nackdel enligt vissa, är att man inte har arbetsgivaransvaret utan att det istället är anordnaren som har det. På så vis har man inte ansvar över anställning av assistenter, löner, skatter och andra avgifter, ansvar över assistenternas arbetsmiljö med mera. År 2016 fanns det 1 118 olika anordnare som givetvis alla hade tillstånd från Inspektionen från vård och omsorg, IVO, och som hade olika antal kunder.

Att vara sin egen arbetsgivare

Som sagt, man kan välja att organisera sin personliga assistans genom att själv ha arbetsgivaransvaret och äga sin egen anordnare. Detta kan man göra via ett aktiebolag, handelsbolag eller ekonomisk förening. Man kan dock inte köpa personlig assistans från sin enskilda firma. Att vara sin egen arbetsgivare har flera fördelar men kräver samtidigt mycket av den som tänkt att vara det.

En stor fördel är den frihet och kontroll man får över sin egen assistans och kan påverka detta på olika sätt. Dock medföljer också flera nya ansvarsområden som inte skulle medfölja om man inte var sin egen arbetsgivare, till exempel krävs kanske helt nya kunskaper om hur ett företag (som det faktiskt blir) fungerar. Dessutom får man nya ansvarsområden som organisering och ledning av arbetet, administration kring löner, skatter och andra avgifter, anställningsprocesser, tecknande av försäkringar och avtal samt redovisning till olika myndigheter som Försäkringskassan och Skatteverket.

Det finns skillnader mellan att vara egen arbetsgivare och anordnare för den egna assistans

Ett annat sätt att organisera den personliga assistansen är att man köper assistansen från en anordnare som man själv äger, som kan vara i form av ett aktiebolag, handelsbolag eller ekonomisk förening. Det finns vissa skillnader mellan att vara sin egen arbetsgivare och vara anordnare för den egna assistansen.

En stor skillnad är att man som anordnare inte behöver betala tillbaka eventuellt oanvänt medel från använda assistanstimmar var sjätte månad. Detta eftersom anordnaren är en egen juridisk person och inte sammankopplat med personens egna ekonomi. Man har då möjlighet att avsätta medel i olika fonder och låta ett eventuellt överskott investeras på nytt eller bli till vinst i företaget eller varför inte avsätta pengarna till en buffert som kan utnyttjas vid utgifter som kommer oförutsett. Samtidigt behöver man som anordnare ansöka om tillstånd hos IVO, vilket kräver att man uppfyller de krav som en större anordnare också har, oavsett antal kunder.

För hjälp med val av assistansföretag rekommenderas assistansförmedling.se

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *